natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Zdrowa czytelnia > Zdrowa żywność i dieta > CYKORIA - ZDROWA I WARTOŚCIOWA

CYKORIA - ZDROWA I WARTOŚCIOWA

lip 3, 2014

Cykoria to zarówno roślina lecznicza, jak i doskonałe warzywo. Zachwyca smakiem i właściwościami dietetycznymi.

Jako warzywo cykorię zaczęto uprawiać w połowie XIX wieku. Obecnie uprawiana jest cykoria sałatowa, liściowa, włoska i korzeniowa. Ta pierwsza jest najpopularniejsza. Króluje przede wszystkim w sałatkach i surówkach, jednak równie dobrze smakuje duszona czy zapiekana. Choć wydaje się krucha i niepozorna, jest kopalnią witamin, potasu, żelaza, magnezu, miedzi, cynku i kwasu foliowego.

Cenne właściwości cykoria zawdzięcza również takim składnikom odżywczym, jak: substancje gorzkie, inulina, intybina, substancje śluzowe, sole mineralne, żywice, pektyny, flawonoidy, cholina, witaminy z grupy B, wit. C i karoten.

 

Cykoria - właściwości dla zdrowia i urody


Cudowne właściwości cykorii wykorzystywane już były przez Egipcjan, Rzymian oraz Greków.
Ma duże działanie prozdrowotne - Jako źródło witaminy C cykoria wykorzystywana jest do podnoszenia odporności, chroni przed infekcjami i przeziębieniami a jako warzywo moczopędne pomaga nam w oczyszczaniu naszego organizmu z toksyn, usprawnia metabolizm. Stworzone na bazie leki i suplementy  pomagają w walce z bezsennością, bezkwaśnością żołądka oraz nieżytem przewodu pokarmowego. Ponadto wpływa na tworzenie się czerwonych krwinek.

Cykoria wpływa także na urodę łagodzi bowiem podrażnienia skórne i znajduje swoje zastosowanie w leczeniu trądziku i łuszczycy. Dzięki zawartości betakarotenu poprawia koloryt skóry, a zawarta w niej witamina A dobrze działa na skórę - odmładzając ją. Cykoria jest niskokaloryczna – jedna główka ma tylko 30 kcal. Dlatego jest świetnym warzywem dla osób dbających o linię.

 

Wybrać właściwie

 

Przy kupnie cykorii powinniśmy zwrócić uwagę na jej świeżość i kolor, powinna być zdrowa, twarda, o ściśle zwiniętych listkach, bez brązowego odcienia, świadczącego o nie pierwszej świeżości i długim okresie przechowywania. Najlepiej wybierać te o mniejszych soczystych główkach, wyrazistym i intensywnym smaku. Świeżą cykorię możemy przechowywać w lodówce przez 5 dni, a przed przyrządzaniem należy ją dokładnie umyć, potem osuszyć. Dostępna jest na naszym rynku od listopada do kwietnia, przeważnie wtedy, gdy już brakuje innych świeżych warzyw. Cykoria powinna zatem zostać zimową królową naszych stołów, o niezwykłych właściwościach smakowych i odżywczych, a przede wszystkim dzięki niej zachowamy upragnioną zgrabną figurę.

 

ZUPA Z CYKORII

składniki:
1. 1 l bulionu warzywnego
2. 3/4 cykorie
3. duży serek topiony
4. 100 ml śmietanki (zastąpiłam jogurtem naturalnym Nadburzańskim)
5. cytryna
6. pęczek szczypiorku
7. sól
8. pieprz
wykonanie:
Bulion warzywny zagotować. Cykorię umyć, usunąć gorzki głąb i pokroić w cienkie krążki. Dodać do bulionu i gotować 10 minut. Następnie dodać do zupy serek i dalej gotować mieszając, aż serek całkiem się rozpuści. Doprawić do smaku solą i pieprzem . Szczypiorek umyć, osuszyć i posiekać. Cytrynę pokroić w plasterki. Podawać zupę posypaną szczypiorkiem i udekorowaną cytryną.

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.