natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Zdrowa czytelnia > Zdrowa żywność i dieta > KIEŁKI BOGACTWO WITAMIN I MINERAŁÓW

KIEŁKI BOGACTWO WITAMIN I MINERAŁÓW

lut 20, 2015

 

Wiosna za rogiem, w tym okresie, kiedy jeszcze nie mamy świeżych warzyw i owoców, ciężko jest dostarczyć odpowiedniej ilości potrzebnych nam witamin oraz minerałów. Aby wzmocnić naszą odporność i oczyścić nasz organizm na wiosnę, idealne sprawdzą się świeże kiełki.

 

Kiełki należą do produktów o wysokiej wartości odżywczej. Są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Mają znaczący wpływ dla wzmocnienia układu nerwowego i odpornościowego, a bogactwo składników odżywczych pomaga zapobiegać chorobom układu krążenia i udarom mózgu.
Spożywanie ich zaleca się niemal każdemu, także dzieciom i osobom starszym.

 

Zmiany w kiełkujących nasionach następują bardzo szybko, dzięki czemu zawartość cennych składników wzrasta nawet kilkakrotnie w ciągu zaledwie paru dni. W zależności od rodzaju, kiełki zawierają między innymi witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E oraz witaminę C i wiele witamin z grupy B. Do obecnych w kiełkach minerałów zaliczyć można żelazo, cynk, wapń, fosfor, magnez i wiele innych. Dostarczają one także aminokwasy oraz cenne ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Najlepsze i najbardziej wartościowe pod względem odżywczym są kiełki spożywane na surowo.

 

Kiełki są bardzo łatwe w uprawie i z powodzeniem można to zajęcie powierzyć dzieciom, ucząc je od małego zasad zdrowego żywienia i zaszczepiając wśród nich modny na Zachodzie trend Grow Your Own: jedz to, co wyhodujesz. Podstawowy warunek to zastosowanie specjalnie do tego celu przeznaczonych nasion.

 

 

 


Kiełki 

 

 

 

Kiełki maja niewielkie wymagania, pokojowa temperatura, mała lub średnia ilość światła i wody. Muszą jednak być regularnie, co najmniej dwa razy dziennie, przelewane lub obficie spryskiwane wodą. Nie można dopuścić ani do przesuszenia nasion, ani do pojawienia się pleśni (w tym celu, niezależnie od tego, jaki gatunek roślin wybierzemy, dobrze jest dorzucić kilka nasion rzodkwi – znakomicie zabezpieczają całą uprawę przed pleśnią).

 

Do hodowania kiełków można użyć np. płaski talerz, słoik, woreczek, sitko lub kiełkownicę. Ta ostania dostępna w sklepach ze zdrową żywnością i coraz częściej pojawiająca się w ogólnodostępnych sklepach czy w internecie,gwarantuje stabilny,wilgotny klimat,także przy wahaniach temperatury . Można w nich poddawać kiełkowaniu jednocześnie trzy różne gatunki nasion albo kontynuować zbiory poprzez stopniowe wysiewanie nasion .

 

Najbardziej wartościowe i smaczne rodzaje kiełków:


- kiełki rzodkiewki, brokułów o ostry, pieprznym smaku. Mają znaczący wpływ dla wzmocnienia układu nerwowego. Przyspieszają przemianę materii a zawartość jodu korzystnie wpływa na tarczycę. Są źródłem sulforafanu – zapobiegającemu powstawaniu komórek rakowych. Oczyszczają drogi oddechowe, poprawiają stan paznokci, skóry i włosów.

 

- słonecznika, soi, fasoli mung o delikatnym, chrupiącym i orzechowym smaku. Bardzo lekkostrawne i wzmacniają organizm. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki. Obniżają poziom złego cholesterolu.

 

- kiełki cebuli są pikantne w smaku. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki Działają bakteriobójczo i odkwaszająco na organizm.

 

- kiełki buraka o ciekawym różowym ubarwieniu nadają potrawom wspaniały czerwony kolor i pikantny smak. Ze względu na zawartość kobaltu są niezwykle cenne przy leczeniu anemii.

 

- kiełki rzeżuchy mają ostry, wyrazisty smak. Pobudzają apetyt i trawienie. Wzmacniają skórę i paznokcie.

 

- kiełki pszenicy są lekko chrupiące i słodkie w smaku. Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, krzemu, jod, cynku, miedzi, manganu, selenu, siarki. Wpływają na poprawę pracy serca oraz przeciwdziałają starzeniu się organizmu. Poprawiają stan i kolor skóry. Wzmacniają włosy i paznokcie.

 

Kiełki mogą być spożywane same, ale także mogą stanowić dodatek do surówek, sosów, past jak również innych potraw zależnie od upodobań. Doskonale się sprawdzają jako uzupełnienie kanapek.

 

Ciekawe przepisy z kiełkami :

http://wegetarianka.blox.pl/tagi_b/82187/kielki-fasoli-mung.html

http://zdrowienatalerzu.pl/index.php/salatka-wiosenna-kielki-kasza-i-komosa-ryzowa/

http://www.smakizycia.pl/kuchnia/przepisy/jogurt-z-kielkami/


 

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.