natural medicine, cosmetics & well-being
reklama

Nie olewaj olejów

mar 5, 2014

Smażymy na nim, dodajemy do sałatek jest dodawany do wielu potraw. Niespecjalnie zwracamy na niego uwagę, a to błąd. Olej to tłuszcz, który jest bardzo popularny w naszej diecie lecz spożywanie go w niewłaściwy sposób lub całkowite unikanie go w celu odchudzenia naszego ciała nie jest dobre. Istnieje powszechna opinia iż olej tuczy-ale czy to prawda?

 

Najzdrowsze oleje jadalne zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe i są bogatym źródłem witaminy E oraz kwasów Omega 3. Dobry olej chroni nasz organizm przed różnymi chorobami, a przede wszystkim przed chorobami układu krwionośnego oraz nowotworami.

 

oliwa z oliwek

1.Olej rzepakowy- do niedawna uważany za najgorszy z olei, tymczasem może śmiało konkurować z oliwą z oliwek. Zawiera najwięcej jednonasyconych kwasów tłuszczowych oraz najmniej kwasów nasyconych. Bogate źródło witaminy E,polifenoli oraz tłuszczów Omega-6 i Omega-3. Możemy na nim smażyć, dodawać do gotowanych potraw, a także bez obróbki termicznej dodawać np. do sałatek. Olej wytwarzany z najnowszej odmiany rzepaku ma aż 60% kwasu oleinowego, dzięki czemu pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi oraz około 30% wielonienasyconych tłuszczów, które wspomagają pracę mózgu, zapobiegają depresjom oraz poprawia pamięć i koncentrację.


2.Oliwa z oliwek- nie bez powodu tak uwielbiana przez Włochów. Zawiera korzystny zestaw kwasów tłuszczowych dzięki czemu chroni serce, obniża ciśnienie krwi, zapobiega osteoporozie i chorobom nowotworowym, a także spowalnia procesy starzenia. Jest wysokim źródłem witaminy A,E,D,K. Oliwa „extra vergine" doskonale nadaje się do sałatek jako np składnik sosu winegret. Choć istnieje opinia iż ma niski moment dymienia i nie należy podgrzewać jej do wysokiej temperatury to nasi włoscy przyjaciele smażąc na niej cieszą się zdrowiem. Oliwa z oliwek  z pierwszego tłoczenia jest bogata w jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, Omega-9, które w przeciwieństwie do kwasów nasyconych zawartych w tłuszczach zwierzęcych oraz szkodliwych tłuszczów typu trans w margarynach mają dobroczynne działanie na nasz organizm.


3.Olej kokosowy- nie za bardzo popularny w kuchni polskiej, a jakże wspaniały! Olej ten posiada wysoką temperaturę dymienia i nadaję się do smażenia. Można nim smarować chleb, a nawet stosować jako kosmetyk na suchą skórę! Obniża poziom cholesterolu i ciśnienia krwi. Jest pomocny przy leczeniu cukrzycy i nowotworu. Choć zawiera tłuszcze nasycone to nie podnosi poziomu cholesterolu ani trójglicerydów we krwi, ma właściwości przeciwzapalne. Jest szczególnie polecany osobom dbającym o sylwetkę i odchudzającym się. Połowę zawartości oleju kokosowego stanowi kwas laurynowy, który w organizmie przekształca się w monolauryn. Kwas laurynowy występuje w naturze w dużych ilościach w orzechu kokosowym i w mleku matki, wraz z  którym dostaje się do organizmu dziecka i tam buduje jego odporność od samych narodzin. Ma on silnie bakteriobójcze i wirusobójcze właściwości, niszczy drobnoustroje pokryte otoczką lipidową. Olej kokosowy zawiera także kwas kaprylowy dzięki czemu podnosi odporność organizmu i ma silne właściwości antybakteryjne, antywirusowe i antygrzybiczne.


4.Olej z awokado- brzmi egzotycznie lecz jest najlepszym olejem dla osób ze schorzeniami serca gdyz zawiera kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-9. Wspomaga pamięć i koncentrację, opóźnia procesy starzenia komórek. Należy go spożywać bez obróbki termicznej. Zawiera przeciwutlenicze, witaminy E,C,A,D,K,PP,B, lecytynę, i beta-sitosterol. Ma jedwabistą, miękką strukturę i charakteryzuje go delikatny orzechowy smak. Świetny jako baza do sosów, dipów, marynat czy past.


5.Olej sojowy-tłoczony na zimno, powstaje z tłoczenia ziaren soi zwyczajnej. Zawiera dużą ilość flawonoidów, lecytyny, steroliny i witaminy E. Wykorzystywany jest w przemyśle spożywczym jak i kosmetycznym. Zawiera spore ilości kwasu linolowego, który przywraca skórze poziom właściwego nawilżenia, pomaga zachować sprawność umysłu i poprawia pracę wątroby. Nadaje się do sałatek, sosów gotowania i krótkiego smażenia.

 

Na rynku znajdziemy szeroką gamę olejów, warto zapoznać się również z tymi mniej znanymi, jak olej z pestek winogron, olej z czarnuszki, olej lniany, olej z pestek dyni czy nawet z pestek wiśni. Oprócz tego, że mają wiele właściwości zdrowotnych to doskonal poprawiają smak potraw!

Komentarze

Napisany przez Lutina dnia
Bardzo ciekawy artykuł powiem szczerze że myślałam kiedyś o oleju kokosowym , ale nie byłam pewna czy nie przejdą smakiem kokosu potrawy no i czy można na nim smażyć. Dzięki jeszcze raz.
Lutina
Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.