natural medicine, cosmetics & well-being
reklama

Quinoa – Matka zbóż

mar 14, 2014

 

Quinoa, czyli inaczej komosa ryżowa lub ryż peruwiański, uprawiana była od wieków w krajach Inków i Azteków.

Nazywana przez cywilizację Inków „matką zbóż", dodawała sił starożytnym wojownikom. Wbrew swojemu przydomkowi komosa, podobnie jak gryka i amarantus, należy do grupy tzw. pseudo zbóż, czyli roślin wytwarzających nasiona bogate w skrobię, lecz nie będących zbożami. Wyróżnia się trzy rodzaje komosy: biała, czerwona (najbardziej wartościowa pod względem ilości składników mineralnych) i czarna. Ziarna poza kolorem różnią się również smakiem. Komosa jest zaliczana do tzw. 'superfoods', czyli niezwykle zdrowych i korzystnych dla naszego organizmu produktów.

 

Właściwości


Szczególnie teraz wiosną warto zaprzyjaźnić się z komosą, gdyż pomoże nam ona uzupełnić brakujące naszemu organizmowi mikrolelementy, doda nam energii oraz zmotywuje do pracy rozleniwiony po zimie metabolizm.

Wykazuje obecność dużej zawartość białka, które pod względem składu aminokwasów jest bliskie ideałowi. Nasiona quinoa zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne. Posiadają dużą zawartość lizyny, fenyloalaniny, tyrozyny, cysteiny i metioniny, które w innych zbożach zwykle występują w znacznie mniejszych ilościach.

Quinoa posiada duże walory dietetyczne. Jest produktem niskokalorycznym (cechuje się bardzo niskim indeksem glikemicznym) i nie zawiera glutenu. W skorupce komosy występują również saponiny (naturalnie gorzkie glikozydy) oraz flawonoidy, dzięki którym produkty z komosy mogą wykazywać działanie między innymi;

  • antyoksydacyjne,
  • przeciwalergiczne,
  • przeciwzapalne,
  • przeciwgrzybiczne,
  • przeciwwirusowe
  • immunostymulujące
  • przeciwkrzepliwe

Quinoajest bogatym źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu, dlatego jej spożycie jest zalecane osobom z migrenowymi bólami głowy, cukrzycą i miażdżycą.

Ponadto jest produktem wysoko błonnikowym. Podobno regularne spożywanie komosy obniża ryzyko zachorowania na choroby układu wieńcowego i cukrzycę (zawarte w jej nasionach substancje wyrównują również poziom cukru we krwi), działa też uszczelniająco na naczynia krwionośne. Jest idealnym posiłkiem dla karmiących matek, wspomaga bowiem wytwarzanie pokarmu, a jako iż jest lekkostrawnym, bezglutenowym, super zdrowym i nieuczulającym produktem – jest godnym polecenia składnikiem diety niemowląt i dzieci.

 

Quinoa, czyli inaczej komosa ryżowa lub ryż peruwiański

 

Quinoa w kuchni

Sposobów serwowania komosy jest multum. Można ja podawać na ciepło i na zimno, na słono i słodko. Świetna baza do sałatek, zup, zapiekanek, warzywnych kotlecików czy też deserów.

Można uprażyć ją tak jak ryż / kaszę, idealna do dziecięcych kaszek z dodatkiem owoców sezonowych, bakalii smakuje z cynamonem lub kokosem. Można teżprzygotować pyszne koktajle z dodatkiem komosy miksując ją z naszym ulubionym sokiem owocowym czy też warzywnym. Będzie ciekawym dodatkiem po wcześniejszym uprażeniu do porannego müsli.

Przed przygotowaniem quinoa należy dobrze ją wypłukać w zimnej wodzie, aby usunąć saponiny odpowiedzialne za gorzki smak. Zazwyczaj gotujemy ją w ok. 2 objętości wody (czyli na każdą szklankę nasion – ok. 2 szklanki wody), jeśli chcemy otrzymać bardziej wilgotną konsystencję (np. na kaszkę dla dziecka), możemy ugotować komosę w nieco większej ilości wody.

Liście quinoa przyrządza się podobnie jak m.in. szpinak (można je np. zblanszować).

 

Quinoa w kosmetyce


Wykazuje działanie neutralizujące wobec wolnych rodników, które negatywnie wpływają na skórę (traci ona elastyczność, sprężystość i wilgoć). Ziarna komosy w postaci dodatku kosmetycznego hamują procesy starzenia się skóry, poprawiają jej elastyczność, miękkość, ukrwienie, a także zmniejszają wrażliwość na promieniowanie UV.

 

Peeling do twarzy możesz zrobić sama

Garść zmielonych nasion komosy należy zalać niewielką ilością wody lub letniego przegotowanego mleka. Dobrze wymieszać. Ewentualnie można dodać łyżeczkę płynnego naturalnego miodu. Mieszaninę o konsystencji papki należy nałożyć na twarz i wymasować ruchami od środka na zewnątrz, omijając okolice oczu, po czym spłukać.

 

Quinoa jest ogólnie dostępna w sklepach ze zdrową żywnością oraz w większości dobrych supermarketów. Jak w przypadku większości produktów pochodzących z uprawy, warto wybierać marki z certyfikatem rolnictwa ekologicznego.

Przepisy na dania z komosa znajdziesz tutaj : http://zmiksowani.pl/przepisy-na/komosa

 

Tutaj możesz zakupić Quinoe: http://sklep.sante.pl/pl/p/Quinoa-250g/151

Komentarze

Napisany przez Ziajka1 dnia
nIE WIEDZIAŁAM O ISTNIENIU KOMOSY , fajnie że o tym piszecie ciekawa sprawa muszę spróbować coś z niej ugotować bo jak tak czytam to jestem w szoku że taka dobra dla zdrowia
Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.