natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Zdrowa czytelnia > Zdrowa rodzina > BEZPIECZNA AKTYWNOŚĆ DLA KOBIET W CIĄŻY

BEZPIECZNA AKTYWNOŚĆ DLA KOBIET W CIĄŻY

mar 2, 2015

 

Jak powszechnie wiadomo, umiarkowana aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na przebieg ciąży, porodu i połogu, a także na stan urodzeniowy dziecka.

 

SPACERY


Jedną z najczęściej stosowanych form ruchowych wśród kobiet ciężarnych są spacery. Mogą z nich skorzystać wszystkie przyszłe mamy, które są zdrowe i których ciąża przebiega prawidłowo.

Zalety spacerów w ciąży:

 

  • brak dodatkowych kosztów i ogólna dostępność
  • relaks, wyciszenie emocji, chwila na refleksję
  • profilaktyka / zmniejszenie bólów głowy
  • dotlenienie organizmu mamy i dziecka
  • usprawnienie działania układów krążenia i oddechowego mamy
  • usprawnienie działania układu ruchu mamy (kości, stawy, mięśnie)
  • synteza witaminy D w organizmie mamy.

 

Ważną zaletą przebywania na świeżym powietrzu jest synteza witaminy D w organizmie.
Witamina D odpowiada za mineralizację kości. Dla nowo narodzonych dzieci jej źródłem są przede wszystkim zapasy zgromadzone w życiu płodowym – w mleku kobiecym jest jej zdecydowanie za mało. Oczywiście w ciąży powinnaś unikać nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne, ale nie ma też powodu, by przed słońcem uciekać. Spacery w ciąży nie powinny być zbyt długie – w zupełności wystarczy 30-45 minut, ale za to regularnie, najlepiej codziennie. Podczas nich można wykonywać proste ćwiczenia, np. oddechowe.


Kiedy wychodzisz na spacer:

 

  • wybierz dobre miejsce – powinno być ono spokojne, oddalone od ulicy, bezpieczne, np. zatłoczone galerie handlowe nie są odpowiednie do wypoczynku; polecamy parki i ogrody
  • zadbaj o odpowiedni strój –  wygodne obuwie, dobry biustonosz; dostosuj ubiór do aktualnych warunków pogodowych tak, aby uniknąć przegrzania czy wyziębienia organizmu
  • zabierz ze sobą małą butelkę niegazowanej wody mineralnej
  • miej przy sobie telefon – jeżeli spacerujesz sama i poczujesz się gorze. Będziesz mogła od razu wezwać pomoc.

 

Ciekawą alternatywą dla zwykłych spacerów są zajęcia nordic walking. Możesz wziąć w nich udział, jeśli odbywają się w specjalnie zorganizowanych grupach dla kobiet w ciąży, prowadzone są przez doświadczonego instruktora, a Twój lekarz nie widzi ku temu przeciwwskazań.

 

Spacery w ciąży przynoszą wiele korzyści, jeżeli więc nie chcesz lub nie możesz skorzystać ze zwykłych ćwiczeń dla ciężarnych wybierz właśnie tę formę aktywności ruchowej.

 

PŁYWANIE


Regularne pływanie na basenie wykorzystuje do pracy grupy mięśniowe pleców, rąk oraz nóg. Ponadto ta forma aktywności wzmacnia układ sercowo-naczyniowy i jest bezpieczna do wykonywania w czasie ciąży. Ryzyko kontuzji podczas pływania jest niewielkie.

 

Zalety pływania w ciąży:

  • pływanie można uprawiać przez wszystkie dziewięć miesięcy ciąży.
  • ćwiczenie mięśni i poprawa ich wytrzymałości
  • kontrolowanie oddechu i utrzymywanie równowag ciała co jest niezwykle pomocne w czasie porodu
  • zwiększa wydolność organizmu, poprawia funkcjonowanie układu oddechowego, pobudza krążenie krwi, usprawnia przemianę materii
  • ćwiczenia w wodzie nie obciążają stawów ani kości. Woda stawia wykonywanym ruchom opór, dzięki czemu możliwe jest rzeźbienie sylwetki jeszcze w czasie ciąży i zadbanie o właściwą kondycję fizyczną.
  • Woda doskonale ujędrnia skórę
  • woda doskonale odpręża, relaksuje i poprawia humor.
  • zmniejsza napięcie mięśniowe wywołane stresem czy zdenerwowaniem. Ruch sam w sobie wyzwala w organizmie endorfiny, czyli tzw. hormonów szczęścia. Uśmiechnięta i zadowolona mama to również szczęśliwe dziecko. Warto więc pływać w ciąży regularnie i dostarczać zarówno sobie, jak i maluchowi pozytywnego zastrzyku uszczęśliwiających hormonów.

 

Pływanie może być pierwszym wspólnie uprawianym przez malucha i mamę sportem. Bobas pływa w brzuchu mamy, natomiast kobieta pływa w basenie. Jak dowodzą badania naukowe, dziecko w łonie matki lubi, gdy jego mama pluska się w wodzie. W końcu maluch sam rozwija się w środowisku wodnym, więc umie docenić „wspólny trening" z mamą.

 

Kiedy idziesz popływać

  • najlepiej wybierz basen bez chloru – ozonowany.
  • jeśli masz tendencje do nawracających infekcji dróg moczowych, to lepiej na czas ciąży całkowicie zrezygnować z tego rodzaju aktywności.
  • niektóre pływalnie prowadzą specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży. Znaleźć można różne oferty: aqua aerobic, ćwiczenia relaksujące, ćwiczenia rozciągające, pływanie lecznicze itp.
  • strój kąpielowy nie powinien mocno obściskiwać, powinien być wygodny i nie krępować ruchów

 

Kiedy nie lubisz pływać i zawsze czułaś się w wodzie niezbyt pewnie, nie musisz od razu rezygnować z basenu. Warto przełamać strach do wody. Na basenie nie trzeba koniecznie pokazywać swoich umiejętności pływackich na dużej głębokości – nie o to chodzi. Można po prostu poleżeć na wodzie z deską do pływania czy innymi gadżetami, które pozwalają czuć się w wodzie bezpiecznie. Dzięki zajęciom na basenie, kobieta w ciąży ma szansę odciążyć stawy i poczuć się lekka jak piórko. Warto brodzić też w płytkiej wodzie, by się zrelaksować i ochłodzić opuchnięte kostki.

 

Pamiętaj jednak o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, jeżeli nie ćwiczyłaś przed ciążą, pływanie zaczynaj pomału, spokojnie. Jeżeli brakuje ci tchu, rób przerwy, aby wyrównać oddech. Po drugie, pij dużo wody, podczas pływania organizm ciężarnej łatwo może się przegrzać lub odwodnić. Po trzecie, zawsze wszelkie decyzje i obawy konsultuj z lekarzem prowadzącym. Może się tak zdarzyć, że w twoim przypadku pływanie nie jest zbytnio wskazane. Jednak, jeśli wszystko jest w porządku, warto pomyśleć o basenie jako przyjacielu ciężarnej! 

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.