natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Zdrowa czytelnia > Zdrowa rodzina > Wybierz dogodną formę aktywności fizycznej dla siebie

Wybierz dogodną formę aktywności fizycznej dla siebie

lis 6, 2013

Wybierz zdrowy ruch!


Nie będę oryginalna, jeśli powiem, że uprawianie ćwiczeń fizycznych jest powszechnie uznawane za sekret zachowania zdrowia i urody.

 

Każdy z nas ma doświadczenie przyjemnego zmęczenia po solidnej porcji pływania, czy spacerowania. Dzieje się tak, dlatego, że w trakcie fizycznego wysiłku podnosi się poziom adrenaliny, co wpływa na chwilową poprawę samopoczucia i wydajności organizmu. Jednak zbyt intensywne uprawianie sportu może szkodzić w tym samym stopniu, co stresująca praca. Tę zależność odkryto u byłych maratończyków. Nawet po zakończeniu kariery poziom kortyzonu, jednego z hormonów stresu, utrzymywał się u nich na podwyższonym poziomie.

 

Podczas intensywnych, męczących ćwiczeń przemęczamy mięśnie i pozbawiamy je tlenu. Organizm wydziela do mięśni szkodliwy kwas mlekowy, aby zrekompensować niedobór tlenu. Ten właśnie niedobór ostatecznie zmusza nas do odpoczynku z powodu fizycznego wyczerpania. W tego rodzaju wysiłku nie ma nic pożytecznego, ponieważ zmuszanie organizmu do zmagania się z niedostatkiem tlenu i rosnącym poziomem toksyn jest wbrew naturze. Dla wielu z nas paradoks sprawności fizycznej i mit piękna są nierozłączne. Powszechnie myślimy, że„ jeśli będę się troszczyć o swoje ciało, stanę się bardziej atrakcyjny/a. Jeśli będę atrakcyjny/a, będę odnosić sukcesy osobiste i zawodowe. Jeśli odniosę sukces, będę szczęśliwy/a". Z całą pewnością ćwiczenia fizyczne poprawiają samopoczucie i są sposobem na utrzymanie w jak najlepszym stanie ciała, które jest świątynią ducha. Nie musimy jednak przesadnie forsować swojego ciała, aby cieszyć się zdrowiem i sprawnością fizyczną. Możemy ćwiczyć mniej dynamicznie, tak by zarówno umysł, jak i ciało przyczyniało się do zyskania poczucia odprężenia i wolności. Jako przykłady niech posłużą spacerowanie, joga, tai-chi, pływanie i jazda na rowerze. W trakcie, których umysł i ciało nie pozostają rozdzielone, lecz działają wspólnie.

 

Dla osiągnięcia pełni dobrego samopoczucia, zdrowia naszego umysłu należy poświęcać tyle samo uwagi i starań, co kondycji fizycznej, bo przecież „dbanie o mury świątyni nie ma sensu, jeśli sanktuarium w jej wnętrzu leży w ruinie".

Fotolia_58201382_Subscription_Monthly_M.jpg

 

Spróbuj to mogą ćwiczyć wszyscy...

 

NORDIC WALKING- najbardziej naturalna z aktywności ruchowych-, bo to po prostu marsz. A przy tym angażuje aż 90% proc. mięśni, zapewnia poczucie równowagi, bezpieczeństwa. A przy tym każdy może dostosować tempo do własnej kondycji.

 

JOGA – zbiór około 500 ćwiczeń wywodzących się z tradycji hinduskiej jest częścią systemu filozoficznego. Praca nad ciałem ma zapewnić nie tylko zdrowie fizyczne, ale tez spokój i harmonię. Równie ważne, jak układanie ciała w określonych pozycjach (asanach) jest prawidłowe oddychanie.

 

TAI –CHI – pierwotnie chińska sztuka walki, łączy medytację z ruchem. Badania naukowe wykazały, że ogromne korzyści z jej uprawiania czerpią osoby starsze. Regularne treningi nie tylko poprawiają ogólna sprawność, równowagę i koordynację ruchów, ale również dodają ludziom w podeszłym wieku pewności siebie i ułatwiają codzienne funkcjonowanie.

 

PILATES – ćwiczenia wykorzystujące elementy tańca, jogi i ćwiczeń siłowych, wykonywane powoli, w rytmie wyznaczonym oddechem. Ich autorem jest Joseph Pilaste, któremu ponad 70 lat temu pomogły powrócić do zdrowia. Kładą szczególny naciska na rozwój mięśni brzucha, pleców i miednicy. Poruszają głębsze warstwy mięśni, z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy. Poprawiają równowagę i koordynację.

 

STRETCHING – o tym, że gibkość jest miarą wieku, świadczy to, że jako niemowlęta bez problemu sięgamy do buzi dużym palcem u nogi, podczas gdy na starość nie potrafimy się schyliłaby zawiązać but. Ocena gibkości wchodzi w skład testów określających wiek biologiczny, (jeśli w skłonie do przodu potrafisz położyć dłonie całą powierzchnią na podłodze – masz 20 lat, jeśli dotykasz podłoża czubkami palców – 30, jeśli brakuje ci nie więcej niż 10 cm -40 lat.

 

Jeśli uprawianie sportu ma przynieść korzyści dla zdrowia, najważniejszą sprawą jest systematyczność. Zdecydowanie lepsze efekty osiągniesz ćwicząc 4 razy w tygodniu niż 2 godziny raz w tygodniu. Jeśli będziesz trenować metodą zrywów możesz nabawić się kontuzji. I jeszcze jedno zaczynaj powoli i ostrożnie, z szacunkiem do swojego ciała i jego ograniczeń. Ciało będzie Ci służyć jeśli o nie zadbasz..

 

Jola Zajcher

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.