natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Zdrowa czytelnia > Zdrowe ciało > OPARZENIA SŁONECZNE - JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?

OPARZENIA SŁONECZNE - JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?

sie 12, 2014

Jeżeli cera ma wygląd ugotowanego homara i odczuwamy dotkliwy ból, należy postępować tak samo, jak w przypadku każdego innego rodzaju oparzenia, czyli schłodzić je zimną wodą. Można również użyć chłodzącego aerozolu po opalaniu, który zawiera znieczulające składniki. Trzeba pić dużo płynów, ponieważ poza tym, że doznaliśmy oparzeń, jesteśmy prawdopodobnie także nieco odwodnieni. Następnym razem, gdy wyjdziemy na słońce, warto użyć filtru przeciwsłonecznego.

 

O co chodzi?


Na skutek nadmiernego wystawiania się na działanie promieni ultrafioletowych (UV) zewnętrzna warstwa skóry ulega stanowi zapalnemu. Najczęściej są to oparzenia pierwszego stopnia - choć może im towarzyszyć udar cieplny. Ból zwykle jest najsilniejszy po około 4 godzinach od działania słońca i utrzymuje się przez kilka dni; później skóra zaczyna się złuszczać. Powtarzające się oparzenia przyspieszają starzenie się skóry i zwiększają ryzyko wystąpienia nowotworu skóry. Również pewne leki mogą zwiększyć wrażliwość skóry na światło słoneczne (niektóre antybiotyki, środki uspokajające i moczopędne, tabletki antykoncepcyjne, doustne leki przeciwcukrzycowe).

 

Po pierwsze - schładzaj


•  Najważniejszym sposobem postępowania przy oparzeniu jest chłodzenie go — sięgnij więc po środki schładzające, zanim spróbujesz czegokolwiek innego. Zanurz oparzone słońcem miejsca w zimnej wodzie lub przykładaj na nie zimne kompresy przez 15 minut. Zimno zmniejsza obrzęk i pochłania ciepło ze skóry.


•  Jeśli poparzyłeś się na całym ciele, zanurz się w zimnej kąpieli z dodatkiem mąki owsianej. Możesz kupić mąkę owsianą w postaci koloidalnego produktu, który tworzy zawiesinę w kąpieli, lub drobno zemleć szklankę owsa i dodać do wanny z wodą. Jeżeli nie masz mąki owsianej — użyj mąki ziemniaczanej.


•  Zaparz czajniczek zielonej herbaty i pozostaw do ostygnięcia. Zamocz ściereczkę lub gazę w naparze i użyj jej jako kompresu. Zielona herbata zawiera składniki, które chronią skórę przed skutkami szkodliwego działania promieniowania ultrafioletowego i zmniejszają stan zapalny.


•  Wykorzystaj chłodzące właściwości mięty pieprzowej, aby ukoić skutki oparzenia. Parz herbatkę miętową lub wymieszaj 2 krople olejku miętowego w filiżance letniej wody. Schłodź płyn, nasącz nim miękką szmatkę i zwilż oparzoną powierzchnię.

 

Środki przeciwbólowe ze spiżarni


•  Wyjątkowo bolesne miejsca oparzenia nacieraj delikatnie plastrami ogórka lub ziemniaka. Warzywa te zawierają związki, które schładzają oparzenie i pomagają zmniejszyć obrzęk.


•  Łagodzące działanie ma również ocet — pomaga zmniejszyć ból po oparzeniu, swędzenie i stan zapalny. Zanurz kilka kawałków papierowego ręcznika w białym lub jabłkowym occie i po­łóż je na poparzone powierzchnie. Pozostaw okład tak długo, aż papier wyschnie. Powtarzaj tę kurację dowolnie często.


•  Otwórz kapsułkę z witaminą E i posmaruj olejkiem skórę.


•  Jeśli oparzone miejsca swędzą, weź zimną kąpiel — dodaj do wody 2 szklanki octu, zanim się w niej zanurzysz.

 

Powlecz skórę


•  Osłoń oparzoną powierzchnię pastą zrobioną z jęczmienia, kurkumy i jogurtu (użyj ich w równych proporcjach).


•  Przetrzyj bolącą, zaróżowioną skórę schłodzoną herbatą.


•  Nałóż na oparzenie mieszankę białka kurzego, miodu i oczaru wirginijskiego (lub wybrany jeden z tych składników).


•  Pasta do zębów uchodzi za środek łagodzący ból niewielkich oparzeń i przeciwdziałający tworzeniu się pęcherzy.


•  Nałóż na bolącą skórę warstwę czystego aloesu zwyczajnego, wyciskając żel ze świeżo ściętego liścia tej rośliny lub wykorzystując żelowy produkt dostępny w aptekach. Jeśli chcesz kupić żel, upewnij się, czy jest w stu procentach aloesowy.


•  Starannie posmaruj oparzenia maścią zawierającą nagietek lekarski. Zioło to znane jest z przeciwobrzękowych i przeciwbólowych właściwości.


•  Przyjmuj doustnie dziurawiec zwyczajny. Musisz jednak wówczas unikać słońca, ponieważ zioło to jeszcze bardziej uwrażliwia skórę na działanie promieni słonecznych.

 

Przede wszystkim profilaktyka


•  Pokrywaj skórę filtrem przeciwsłonecznym z faktorem 15 i wyższym, co najmniej 30 minut przed wyjściem na zewnątrz.


•  Między godziną 11 a 15 ogranicz przebywanie na słońcu. Jest to pora, gdy promienie słoneczne operują najsilniej.


•  Jeśli łatwo ulegasz oparzeniom albo borykałeś się w przeszłości z nowotworem skóry, nie ryzykuj. Zakrywaj się przed słońcem. Noś długie spodnie, długie rękawy, kapelusz z szerokim rondem i okulary przeciwsłoneczne.


•  Pewne badania wykazały, że jedzenie pasty pomidorowej może uchronić ludzi o jasnej karnacji przed oparzeniami słonecznymi. Powszechnie uważa się, że likopen, składnik odżywczy zawarty w pomidorach, zabezpiecza skórę przed promieniami ultrafioletowymi.

 

W pełni naturalny balsam po opalaniu

3 łyżki  aloesu 100%
1 łyżka  oliwy z oliwek
2 łyżki  oleju kokosowego
1 łyżka  masła kakaowego
15 kropli olejku lawendowego


Wystarczy wymieszać wszystkie składników razem ( można troszkę rozgrzać masło kakaowe i olej kokosowy ) Wlać do małego słoika . Przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu, tak przygotowany płyn przed użyciem przechowywać w lodówce, ponieważ będzie o wiele lepiej działał na spaloną skórę.

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.