natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Polecamy > Artykuł > Chemia dobrego nastroju

Chemia dobrego nastroju

mar 6, 2014


 

Polecamy artykuł Chemia zdrowego nastroju, opublikowany  w marcowym wydaniu Poradnika Zdrowie.

 

Dobry humor i stan odprężenia zapewniają nam hormony szczęścia. Gdy mózg wydziela ich zbyt mało, towarzyszy temu złę samopoczucie, kłopoty ze snem i zaburzenia nastroju.

 

Które hormony są odpowiedzialne za szczęście?

 

Są to: dopamina, endorfiny, melatonina i serotonina.

 

Poziom dopaminy wzrasta gwałtownie, gdy zachwycamy się na przykład filmem, muzyką, czyimś wyglądem.

Nadmiar tego hormonu może powodować skłonności do hazardu, zburzenie wewnętrznej harmonii i spokoju.

Niedobór natomiast zmęczenie, brak koncentracji i trudności ze wstawaniem.

 

Braki dopaminy uzupełnić można zażywając ruchu- chociaż 10 minutowy spacer. Naturalną postać dopaminy zawierają banany, jedz więc co najmniej 1 dziennie. Niedobór dopaminy powodują wolne rodniki- jedz więc owoce i warzywa bogate w antyutleniacze.

 

Endorfiny  w budowie są podobne do morfiny. Dają uczucie zadowolenia, łagodzą ból, pomagają radzić sobie ze stresem. Sterują pracą układu krążenia, oddechowego, regulują gospodarkę hormonalną, temperaturę ciała, zwiększają odporność. Organizm szybko przyzwyczaja się do wysokiego poziomu endorfin i za wszelką cenę stara się do niego powrócić. Czasem prowadzi to do uzależnienia od słodyczy, czy sportu.

 

Braki najlepiej uzupełnia właśnie sport- bieganie, jazda na rowerze, aerobic, tenis, taniec.

Wydzielaniu  endorfin sprzyjają wszelkie sytuacje, gdy śmiejemy się lub myślimy o czymś miłym. Wystarczy zjeść tylko kawałek czekolady, by podnieść poziom endorfin, ale to tuczący sposób. Źródłem są także ostre przyprawy oraz seks.

 

Fotolia_61831812_Subscription_Monthly_M.jpg

 

Serotonina- działa antydepresyjnie i reguluje prace układu pokarmowego. Odpowiedni poziom serotoniny usypia, relaksuje, niedobór natomiast prowadzi do przewlekłej bezsenności. Reguluje ona ciśnienie krwi i cykl miesięczny. U osób z jej niedoborem obserwuje się długotrwały spadek nastroju, smutek, skłonność do agresji, brak apetytu lub objadanie się, ale tylko słodyczami.(cukier jest potrzebny do produkcji serotoniny)

Niedobór może doprowadzić do obsesji i lęków. Wysoki poziom obserwuje się u osób zakochanych. Zwiększa ochotę na seks , obniża strach i zazdrość.

 

Braki uzupełnisz ćwicząc codziennie 25- 45 minut, jedząc produkty bogate w witaminę B, niezbędne do syntezy serotoniny (kasze, ryż brązowy, brokuły, orzechy, chleb razowy). Pocałunki i zbliżenia mogą zwiększyć poziom nawet o 200 procent.

 

Melatonina

O zmierzchu nakłania do snu, ma silne działanie przeciwutleniające i zwiększa odporność organizmu.

Na niedobór melatoniny wpływa zarywanie nocy, praca na zmiany, używki. Poziom melatoniny maleje z wiekiem. Produkcję zaburza też brzydka pogoda i krótkie dni.

Niedobór powoduje brak senności lub zły sen. To z kolei powoduje tycie, wywołuje i nasila różne dolegliwości. Na skutek niedoboru zwiększa się też ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, nowotworów prostaty i piersi.

 

Braki uzupełnić można kładąc się o tej samej porze i przesypiając 8 godzin. Najlepiej kłaść się przed północą.

Codziennie spaceruj i jedz ryby, banany i nabiał.

Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.