natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Poradnik na kryzys > PRZYDOMOWY OGRÓDEK MOŻE URATOWAĆ ŻYCIE

PRZYDOMOWY OGRÓDEK MOŻE URATOWAĆ ŻYCIE

lip 3, 2014

Przygotowując się do przechowywania żywności i długotrwałej sytuacji kryzysowej trzeba sobie uświadomić jedną podstawową rzecz – nie robienie zakupów codziennie, raz w tygodniu, brak dostępu do sklepów – to nie jest tragedia. Tak żyli nasi przodkowie przez tysiące lat, a dowodem na to, że im się udawało jesteśmy my sami. Obyśmy tylko zdrowi byli.

 

Kirgiski przysmak z maki - Chleb szybko się psuje, może zapleśnieć, a na suszenie nie zawsze jest czas. Aby cenną mąkę zachować na dłużej można łatwo z niej zrobić kirgiski przysmak. Z żytniej maki z wodą robi się twarde ciasto – jak na kluski- kroi w kostkę (wielkości rosołków). Te kawałki wrzuca się do wrzącego smalcu i po około 5 minutach wyjmuje, suszy na ściereczce, papierowym ręczniku. Tak wykonany specjał można przechowywać nawet 3 miesiące bez obawy zepsucia czy spleśnienia. Można go chrupać lub jeść po wrzuceniu do wrzątku, bulionu, zupy.

 

Popiół zamiast proszku do pieczenia i sody
Jeśli chcemy upiec ciasto i nie mamy sody, by pomoc mu w wyrośnięciu, można do mąki dodać popiół z łodygi słonecznika, topinamburu lub kukurydzy. To zasadowy produkt, tak jak i soda. Nieco zmieni kolor ciasta, ale smaku nie zmieni. Popiół z innych roślin liściastych też będzie zasadowy, ale może zmieniać nieco smak ciasta. Ciasto, które wyrośnie musi powstać z ziaren zawierających gluten- białko roślinne, czyli z żyta, pszenicy, jęczmienia.

 

Ogród przetrwania
Gdy mam do dyspozycji ogródek warto się zastanowić nad takim zorganizowaniem hodowli roślin, by zapewnić sobie podstawy przetrwania w sytuacji kryzysowej, czyli stworzyć ogród przetrwania. Ponieważ potrzeby rodzin/ grup ludzi są dość różne nie można z góry określić ile i czego oraz na jakiej powierzchni posadzone, zapewni samowystarczalność. Małe gospodarstwa rolne – ok 1 hektara- dawały sobie radę z wyżywieniem jednej rodziny w latach 50-90 XX wieku, na naszych terenach.

 

Ciekawostka: Aby wyhodować 100 kg kartofli potrzebne będzie na to 40-50 m2 ogrodu.

 

Jak zacząć tworzyć własne uprawy pomocne w przetrwaniu kryzysu:
1- zdecydować co naszej rodzinie/wspólnocie jest naprawdę konieczne. Nie warto marnować miejsca i czasu na produkty, których nie będzie można przechowywać lub o nikłych wartościach odżywczych, np. metr kwadratowy ziemi uprawnej na szczypiorek.
2- ocenić wartość posiadanej ziemi – piaszczysta/ żyzna, obszar nasłoneczniony/więcej w cieniu i zdecydować co i gdzie może tam wyrosnąć.

 

 


Ciekawostka: Podczas II wojny światowej na ul Targowej w Warszawie (główna ulica Pragi) pomiędzy dwiema szosami - na trawniku spontanicznie ludzie zaczęli uprawiać warzywa.

 

3- oczyścić posiadany teren z zanieczyszczeń, kamieni i dzikich roślin, jednocześnie zastanawiając się, czy to co uważamy za chwast może się nam kiedyś przydać np. mlecze
4- nawozić glebę, czyli przygotować kącik z kompostem i stale o niego dbać.
5- pierwszy raz przekopując glebę, trzeba ją unieść „na 2 łopaty" w głąb. Najlepiej zrobić to jesienią i tak odwrócone bryły pozostawić do wiosny. Wiosną wystarczy już przekopanie „na jedna łopatę"
6- wybierać świeże, zdolne do kiełkowania nasiona i kierować się sugestiami z opakowań nasion lub książkami o ich hodowli odnośnie czasu i miejsca wysiewu. Wybierać należy nasiona i rośliny z naszej strefy klimatycznej, najlepiej zadomowione na tych terenach od wieków.
7- dobrze jest zbierać małe plastikowe pojemniki po żywności np. śmietanie, by do nich móc wysiewać niektóre nasiona, zanim będzie można przenieść je do gruntu. Zapas dobrej ziemi na ten wysiew trzeba przygotować wcześniej i ogrzać do temperatury pokojowej, zanim zacznie się wysiew.
8- zastanowić się skąd będzie pochodziła woda do podlewania, jak ją transportować i jak konkretne rośliny podlewać w zależności od ich potrzeb. Woda nie może być kwaśna ani zasadowa, najlepiej o pH obojętnym, zbliżonym do deszczówki.
9- momentem w którym ziemia w ogrodzie będzie na tyle ciepła, by wysiać/ wysadzić do niej rośliny jest 8 st C wewnątrz gleby.
10-zioła i przyprawy lepiej hodować w doniczkach, w pomieszczeniu, bo będą dostępne przez cały rok



Ciekawostka:Gdy zakwitnie mniszek lekarski – mlecz – widok jego żółtych kwiatków oznajmi nam, że temperatura w glebie wzrosła powyżej 8 st. C

Rośliny polecane do hodowli w ogrodzie przetrwania.
Fasola – praktycznie „sama rośnie" , trzeba jej tylko zapewnić tyczki po których się będzie pięła. Dobre źródło białka roślinnego i węglowodanów oraz błonnika.
Kapusta – młoda do jedzenia na surowo, starsza do gotowania i na kiszonki.
Marchew – korzenie bogate w beta-karoten. Używane w kuchni przez cały rok, jako podstawa wywarów warzywnych. Dobra na surówki i jarzyny na ciepło.
Papryka – dobrze rośnie w naszym klimacie, jest doskonałym źródłem witaminy C, wspaniałe warzywo na przetwory. Odmiany ostre będą służyć jako przyprawy, pomocniczo jako środek zapobiegawczy przeziębieniom.
Dynia – doskonałe źródło miąższu i pestek bogatych w mikroelementy. Miąższ do gotowania zup, na jarzynę, do pieczenia ciast, na marynaty. Pestki do chrupania zimą i wiosną.
Pietruszka – w zestawie włoszczyzny, niezbędna do wywarów warzywnych. Gotowana służy jako środek moczopędny, odwadniający. Nać pietruszki ma ogromne ilości witaminy C
Seler – bulwa bardzo dobrze przechowuje się całą zimę. Warzywo z zestawu „włoszczyzny", ale można też z niego robić np. frytki, czy zimową sałatkę z orzechami
Por – z rodziny cebulowatych, składnik włoszczyzny. Poza sezonem warzywo drogie, a doskonałe na zimowe surówki. Stosowane w zapobieganiu przeziębieniom, podnoszeniu odporności, ma lekkie działanie przeciwbakteryjne.
Cebula, czosnek – dodatek smakowy do wielu potraw, dobre właściwości bakteriobójcze, naturalne antybiotyki. Związane w warkocze dobrze się przechowują
Ziemniak – bogate w skrobię, dobre źródło witaminy C . Można z nich zrobić wiele potraw; kopytka, pyzy, placki, piec itp.
Słonecznik – nasiona są źródłem wielu mikroelementów, oleju. Doskonałe do chrupania zimą i wiosną. Bulwy można jeść zimą
Szpinak - Wiosną szybko wschodzi, bogaty w wiele witamin i mikroelementów, wspaniale odżywia zmęczone chłodem ciało.
Brokuły – rośną w naszym klimacie, są dobrym źródłem chromu, witaminy K. To warzywo z rodziny kapustnych. W ziemi mogą trwać aż do pierwszych przymrozków.
Pomidory – warzywo, które po przetworzeniu na koncentrat ma jeszcze lepsze właściwości pro-zdrowotne niż w stanie surowym. Można je jeść na surowo, suszyć, konserwować. Wspaniale wzbogaca smak i aromat zimowych i wiosennych potraw.
Rzepa/brukiew – solidna podstawa wielu dań warzywnych. Jadalne są i liście i korzeń, bogaty w wiele minerałów i witamin.
Pszenica ozima lub jara - Zbiór nasion, z których można zrobić własną mąkę jest niesamowitym doznaniem. Ale to hodowla dla osób mających sporo ziemi. Na powierzchni 10 metrów 2 urośnie 10-25 „bochenków" chleba.
Jęczmień – ozimy lub jary – na mąkę, kasze, piwo, do karmienia drobiu, świń.
Len – roślina na nasiona, dające wspaniały olej i lecząca gardło oraz wrzody żołądka. Włókno na ubrania, pakuły itp.

 

Ciekawostka: Nowatorskie sposoby hodowli - aquaponik - wymagają bardzo mało miejsca, w porówna do uprawy w glebie, ale doskonałego dostępu do wody. To połączenie hodowli hydroponicznej z akwarium.

 

Jak się robi mąkę kartoflaną
Duże mączyste ziemniaki należy obrać, utrzeć na tarce i zalać wodą na 24 godziny. Często trzeba je mieszać i wyciskać. Po dobie można już przecedzić przez gęste sito i płótno, dobrze wycisnąć. Kartofle już nie będą potrzebne, a wodę trzeba zlać do naczynia (najlepiej drewnianego) i zostawić na noc. Gdy się tak ustoi trzeba delikatnie zlać płyn z wierzchu i zalać pozostałą na dnie mąkę świeżą wodą, zamieszać. Powtarza się to dopóty, dopóki mąka na dnie nie będzie czysta i biała. Wówczas trzeba ją porządnie odcedzić, wycisnąć, rozłożyć do wyschnięcia i suszyć w przewiewnym miejscu. Gdy wyschnie trzeba ją rozkruszyć, przesiać przez gęste sito i wsypać do szczelnych naczyń, w których będzie przechowywana.

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.