natural medicine, cosmetics & well-being
reklama
Strona główna > Poradnik na kryzys > TRANSPORT TO NIE TYLKO SAMOCHÓD

TRANSPORT TO NIE TYLKO SAMOCHÓD

lip 15, 2014

Transport
W sytuacji długotrwałego kryzysu będziemy się musieli przemieszczać choćby po to by znaleźć bezpieczne schronienie, sprawdzić jak sobie radzi rodzina i przyjaciele, dostarczać wodę i żywność oraz medykamenty. Człowiek od zawsze przemierzał ziemi na których mieszkał i to się zapewne nigdy nie zmieni. Aby sprawnie i racjonalnie zorganizować transport awaryjny trzeba sobie uzmysłowić, że:
nie możemy liczyć na używanie samochodów, bo zabraknie paliwa
wykonany „domowym sposobem" alkohol i bio-olej pomogą na krotko, ale szybko zniszczą silnik
generator potrzebny do ładowania silników elektrycznych powinien być na podstawowym wyposażeniu każdego gospodarstwa domowego
rower- to najszybszy poruszany mięśniami człowieka środek transportu i prawie nie zawodny
zwierzęta znów będą ciągnąć wozy
podroż po rzekach będzie szybsza niż drogami

 

Samochody
Nawet krótkotrwały kryzys może nas pozbawić możliwości poruszania się transportem samochodowym o ile nie będziemy posiadać zapasów paliwa. A nawet jeśli takie zgromadzimy, to możemy być narażeni na ataki przemocy ze strony innych ludzi, który będą uważali, że mogą nasz transport wykorzystać do swoich celów. Na pewno warto mieć niewielki zapas paliwa, aby móc ewakuować rodzinę/ społeczność w bezpieczne miejsce. Potem trzeba pomyśleć o alternatywnych środkach transportu. Gdy zaczniemy myśleć o składowaniu paliwa na zapas, trzeba przygotować do tego odpowiednie pomieszczenie, zbiorniki i policzyć ile paliwa warto zgromadzić, oraz jak planuje się je użytkować. Najrozsądniej byłoby korzystać z tej możliwości tylko w sytuacjach naprawdę koniecznych.
Przechowanie benzyny.


Długotrwałe przechowanie benzyny odbija się ujemnie na jej jakości. Zmniejsza się liczba oktanów, co może skutkować wadliwą pracą silnika. Wytracają się lepkie brązowe substancje, które odkładają się we wszelkich załamaniach, półkach, dnach zbiorników. Również wewnątrz baku czy gaźnika. To z czego wykonany jest zbiornik do przechowywania benzyny tez wpływa na jaj jakość. Najlepsze są stalowe. Miedź, czyli również mosiądz przyspieszają utlenianie benzyny. Plastik może być przez benzynę powoli rozkładany, czyli równocześnie ja zanieczyszczać. Benzynę przechowywać należy w szczelnie zamkniętych zbiornikach,jak najmniej korodujących i nie podlegających wpływom atmosferycznym,nie utleniających się, w stałej, możliwie niskiej temperaturze.


Pomieszczenie w którym składa się kanistry powinno być dobrze wentylowane i bardzo dobrze zabezpieczone przed powstaniem jakiejkolwiek iskry. Pojemniki powinny być ułożone na stelażach. albo paletach, korkami do góry (nie bokiem). Oczywiście swobodny dostęp powietrza do benzyny też sprzyja utlenianiu, uwalnianiu par, a te mogą łatwo wybuchnąć. Utlenianie przyspiesza wyższa temperatura.
Długotrwale przechowywana etylina utlenia się i uwalniany z niej jest bromoetan (bromek etylu), który ma za zadanie neutralizację tlenku węgla w procesie spalania. Po długim czasie składowania może go pozostać tak mało, że w silniku będzie się odkładał kopeć.


Przyjmuje się, że benzynę w szczelnie zamkniętych kanistrach można przechowywać w niskiej temperaturze przez 12 miesięcy. W baku samochodu tylko 6 miesięcy, a o połowę krócej w ciepłym klimacie, latem.
Odświeżanie zmagazynowanej benzyny - dolać 2 razy tyle świeżej benzyny o takiej samej liczbie oktanowej.
Olej napędowy - przechowywanie
Nowoczesny olej napędowy ma trwałość:
12 miesięcy lub dłużej, w temperatura otoczenia 20° C.
6-12 miesięcy w temperaturze otoczenia powyżej 30° C.

 

Wraz z upływem czasu pojawiają się zawiesiny cząstek stałych, olej zaczyna gęstnieć. Szlam może zatrzymać silnik lub zniszczyć elementy konstrukcji jednostki napędowej, np. wtryskiwaczy.
Na gorszą jakość oleju napędowego mają wpływ:
kontakt z cynkiem lub miedzią, a zarazem mosiądzem. Metale te bardzo szybko reagują ze składnikami paliwa i tworzą lotne związki chemiczne.
woda, której obecność prowadzi do rozwoju w zbiorniku z olejem grzybów, bakterii, a nawet glonów.
wysokie temperatury powodują utleniania
kurz i brud mogą po dostaniu się do jednostki napędowej spowodować jej awarie.
obecność dodatków i uzupełnień, bo niektóre z nich rozkładają się bardzo szybko.

 

Olej napędowy jest podwójnie ważnym paliwem, bo w części domów jest wykorzystywany do ogrzewania. Przydomowe zbiorniki olejowe powinny być czyszczone co 5 lat, a filtry sprawdzane co najmniej raz w roku.

 

Dlaczego nie możemy liczyć na samochody?
W sytuacjach ekstremalnych, długotrwałego kryzysu nie powinniśmy liczyć na dotychczasowe środki transportu, a to z racji braku paliwa. Nawet największe zapasy się skończą.
Tylko specjaliści mogą sami ekstrahować ropę, albo przebudować silniki spalinowe tak, by działały na inne paliwo.


Współczesne pojazdy z silnikami benzynowymi i diesle są już tak oplecione elektroniką i tak bardzo potrzebują do działania systemów komputerowych, że normalny człowiek sobie z tym nie poradzi.
Alkohol, który można rozważać jako paliwo zastępcze, niestety w dłuższym czasie nie będzie efektywny - bardzo szybko silnik odmówi współpracy.

Tak samo będzie w przypadku zużycia domowej produkcji bio-olejów.

 

Za to jeżeli w naszej społeczności, grupie samopomocowej jest biegły mechanik, posiadacz warsztatu samochodowego - można pod jego kierownictwem przygotować pojazd na kryzysowe sytuacje z silnikiem napędzanym alkoholem lub bio-olejem. Jeśli ktoś chciałby spróbować, powinien sięgnąć do specjalistycznej literatury i przerabiać raczej stare modele silników, z czasów gdy nikomu nie śniło się o komputerach, wtryskach itp. Pamiętajmy też i o tym, że oprócz paliwa silnik wymaga smarowania, a te najnowszej generacji pracują na specjalnych olejach, których nigdy we własnym garażu nie zrobimy. Warto rozważyć przystosowanie motocykla, bo jest bardziej zwrotny i o wiele mniej zużywa paliwa.

 

Silniki elektryczne i parowe

O wiele łatwiej będzie można „naładować" silniki elektryczne o ile wcześniej przygotujemy odpowiedni generator. Można go przystosować do wykorzystania energii wiatru, słońca, wody, spalania biomasy, metanolu - w zależności od regionu geograficznego i dostępnych środków. Taki silnik jest też cichszy, czyli mniej zwraca uwagę. Najlepiej zawczasu wybrać źródło mocy; zakupić generator, poznać dokładnie jego budowę, sposoby naprawy, mieć zapas części zamiennych.
Długoterminowym rozwiązaniem dla sprawnych mechaników będzie wykorzystanie silników parowych. Są sprawniejsze od benzynowych, można je napędzać różnorodnym paliwem i na pewno w początkowym okresie rozruchów nie wzbudzą zainteresowania szabrowników.


Rower i riksza
W trudnych sytuacjach najlepiej jest zaufać sile własnych mięśni. Dlatego dobre buty i rowery będą (tak jak to już wielokrotnie w kryzysowych sytuacjach bywało) niezbyt szybkim ale skutecznym środkiem transportu. Do przewożenia starszych i chorych członków rodziny, grupy a także większych przedmiotów przyda się ryksza. Do rowerów i riksz przydadzą się bezdętkowe opony, w które warto zaopatrzyć się zawczasu. Pojazdy te powinny charakteryzować się

  • wytrzymałością,
  • solidna konstrukcją 
  • takim układem napędowym, z którym nie będzie dużo kłopotów.
 

Cienkie koła wyczynowe, delikatne linki hamulcowe, wiele przerzutek tylko skomplikują ewentualne naprawy. 


Buty, narty, rakiety śnieżne
W odpowiednie buty warto zawsze się zapatrzeć i nawet wydać na nie sporo pieniędzy. Jeśli wybierzemy dobrze, to będą służyć latami. Najlepsze są buty do górskich wędrówek: wytrzymałe, nieprzemakalne, ze wzmocniona osłoną kostki i palców. Te wykonane z nowoczesnych materiałów zminimalizują wpływ potu i wilgoci na stopę. Zakupione i używane wcześniej „ułożą się" do naszej stopy inie będą powodowały pęcherzy czy odcisków. Nie wybieramy butów na lato, ale na sezon chłodny, zimowy, a najlepiej z ocieplającymi wkładkami, które można wyjmować i czyścić.

 

Doskonałym sposobem na poprawę kondycji i przygotowaniem do podróżowania po śniegu, będzie trening na nartach biegowych. Dobre narty to też jednorazowy wydatek, a możemy z nich korzystać przez wiele lat.

Gdy jednak nie będziemy mieli nart, spadnie śnieg, podróży nie można będzie odłożyć, wykonane szybko i łatwo rakiety śnieżne ułatwią poruszanie się. 

 

Zwierzęta pociągowe
Bardzo ważnym środkiem transportu będą wozy ciągnięte przez zwierzęta (konie, osły, muły, psy), albo jazda na ich grzbiecie. Przygotowując się do przeżycia w sytuacjach ekstremalnych dobrze jest nauczyć się jeździć konno i powozić niejako „na zapas". Ale aby moc korzystać z siły zwierząt musimy zapewnić im schronienie, paszę, a także ochronę, bo ktoś mógłby chcieć je zjeść. To nie jest rozwiązanie dla osób mieszkających w miastach.


Łodzie, tratwy, pontony
Od tysiącleci ludzie spławiali towary rzekami i przemieszczali się drogami wodnymi. Robili to głównie na płaskodennych barkach, tratwach, by nie zaczepić o wystające z dna rzek przeszkody. Przygotowanie zawczasu takiego środka lokomocji można ograniczyć do kupna solidnego pontonu i zgromadzenia planów oraz materiałów na budowę jednostki pływającej w kryzysowej sytuacji. Podroż wodą z prądem będzie szybsza niż piesza, ale nie zawsze bezpieczniejsza, bo jednostka pływająca będzie dobrze widoczna z obu brzegów. Na pewno łatwiej spławiać towary niż je przenosić.

 


Jakikolwiek by to nie był pojazd, trzeba zadbać też o ty by nie był atrakcyjny dla innych. Bardzo ważne są kolory. Ciemne barwy zamaskują pojazd, a obtłuczenia i np. ślady rdzy zniechęcą amatorów naszej własności. Dbajmy o mechanizmy, a nie perfekcyjny wygląd zewnętrzny.

 

Komentarze

Napisz odpowiedź




(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)

Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.
Treści z serwisu natmed.pl mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.